Tyskland är kända för att ha bra bilar och Volkswagen (VW) är en av de största biltillverkarna i världen. Märket tillhör koncernen Volkswagen AG och de hade mer än 300 000 anställda 2003. Dessa anställda tillverkade omkring 20 000 bilar varje dag samma år. Huvudkontoret ligger i Mittellandkanalen, Wolfsburg, Tyskland. Ferdinand Porsche byggde 1932 en första prototyp för en firma med Namnet Zündapp. Bilen var 5-cylindrig motor som satt därbak, som var luftkyld. År 1934 kom Porsche med ett förslag till den tyska riksregeringen på en folkbil – Volkswagen. Han visade sedan en bil med en luftkyld motor som satt där bak för firman NSU. Bilen skulle rymma fyra passagerare och ha en toppfart på omkring 100 kilometer i timmen. Fjädringen och bilens egenskaper skulle vara perfekta, och den skulle även vara billig att både köpa och underhålla. De första prototyperna var ritade och färdiga 1936, och de var byggda i Porsches egna garage. Efter lite omjusteringar blev bilen färdig i sin slutgiltiga form – VW 38 och visades upp för allmänheten.
BMW
Även BMW är ett känt tyskt bilmärke som är mycket populärt runt om i världen. Företaget Bayerische Flugzeug-Werke (BFW) grundades 1916, men då var det inte det nuvarande märket BMW som gällde utan BFW. Det beror på att BMW från början hade ett samarbete med BMF och Rapp-Motorenwerk som 1917 bytte namn till Bayerischen Motoren-Werke (BMW). Under första världskriget var BMW etablerade som flygmotortillverkare och kännetecknade den tyska industrin. I och med Tysklands nederlag i detta krig tvingades BMW till begräsningar från 1919. Under 1930 började ingenjörer på BMW att utveckla nya motorer och snygga bilar lanseras. Det typiska för BMW-bilar är den dubbelnjurgrillen som introducerades 1933. Sedan bröt andra världskriget ut 1939 och företaget fick ändra inriktning igen, för att återigen satsa på flygplanstillverkning. I dag finns BMW i snygga många modeller, både i mindre varianter och som SUV.