Elbilens historia

Att elbilen skulle vara en ny uppfinning stämmer inte alls. Så tidigt som 1901 introducerade Ferdinand Porsche en hybridbil som hade en förbränningsmotor, som drevs av två stycken elmotorer, och dessa i sin tur drevs av framhjulen. De första elbilarna rullade på vägarna i USA från 1905 till omkring 1915. När vägarna i USA förbättrades och den eldrift som fanns inte längre var tillräcklig, fick förbränningsmotorn genomslag. I och med det valde biltillverkarna denna sorts motor istället, för under denna tid tänkte man inte på utsläpp och bensinen var billig att köpa.

I Europa fick dock elbilarna en snabb uppgång under andra världskriget, då bensinpriserna plötsligt blev väldigt höga. Sedan efter krigets slut, gick bensinpriset ned igen och bensindrivna bilar blev populära igen.

År 1971 kördes en elbil som även var den första bilen som åkte på månen. Samtidigt som denna händelse började golfbilar som gick på el konstrueras. Under 1990-talets början, fordrade Kalifornien att de biltillverkare som fanns istället skulle skänka en viss del Zero Emission Vehicles. Det ledde visserligen till flera elbilar men de som erbjöds var i stort sett enbart till för leasing.

I början av 1990-talet genomförde Nutek en elbilsupphandling här hemma i Sverige, och flertalet av dessa bilar rullar än i dag på våra vägar.

I början av 2000-talet började oljepriset stiga kraftigt och nu började intresset för elbilar igen. Även klimatet började debatteras intensivt och biltillverkare försökte mer och mer att få fram bilar som var miljövänliga, och som drog mindre bränsle. Flera biltillverkare erbjöd konsumenterna att köpa elbilar. Men den batteriteknik som då var gjord med bly gjorde att bilarna var tunga och de gick inte att köra särskilt långt utan att behöva laddas. I och med att hybridtekniken började dyka upp igen efter några år, blev det en snabb utveckling inom batteritekniken. Från att använt nickelkadmium började det användas lätta och energitäta litiumbatterier. Dessa batterier var mycket lämpliga att använda för såväl hybrid- och elbilar. År 2005 blev det en hybridbil som blev ”Årets bil” och 2010 fick en äkta elbil priset. Numera finns det omkring 4,4 miljoner bilar i Sverige och önskemålet för de svenska energibolagen är att cirka 600 000 bilar ska 2020 vara hybrid- eller elbilar. Fossila bränslen ska enligt regeringen vara borta från Sverige 2030. EU har även som målsättning att all den trafiken inom tätorterna inte ska ha några utsläpp 2050. Det kan nu ses som långt bort men det måste börjas redan nu om denna stora förändring ska ske.

Under hösten 2018 lanserades Audi e-tron Quattro – En SUV som är eldriven och har en räckvidd på 50 mil och bilen har hela 435 hästkrafter. År 2018 lanserades även Hyundai Kona som även det är en SUV. Bilen har två olika batteripaket och dessa batterier har en räckvidd på 30 eller 47 mil.

flash-blog